Hogyan válasszunk magunknak hajómotort vagy csónakmotort?
Az utóbbi időben sokat tanakodtunk, mivel tudnánk még többet segíteni a hajómotorok, csónakmotorokkal kapcsolatban.
Több dolog is eszünkbe jutott, de abban maradtunk, hogy összeállítunk egy rövid listát a hajómotorok kiválasztásával kapcsolatban a teljesség igénye nélkül
Nézzük akkor sorban:
Álló vagy folyóvíz?
Döntsük el, hogy álló vagy folyó vízben használjuk majd motorunkat. Nem egyértelmű ugyanis mindenkinek, hogy melyik vízhez milyen motor szükséges. Nyílvánvaló, hogy a folyóvízi használathoz nagyobb teljesítményű motor kell, mint egy állóvízi használathoz. Ugyanis ha a folyón le is tudunk menni, valahogy fel is kell jönni, ami meg igénybe fogja venni a teljesítményt.
Hajónk hossza és terhelhetősége
Szintén egyértelmű lehet, hogy nem mindegy a hajónk mérete. A méret alatt meg kell vizsgálnunk a hajónk hosszát és a súlyát is, és ehhez hozzá kell adni a szállítandó személyek és felszerelések súlyát. Itt már érdemes egy szakértő segítéségt kérni, de a saját vagy barátaink tapasztalataira is támaszkodhatunk. Érdemes inkább nagyobb teljesítményű motort venni, de ennek ára van...
A nagyobb teljesítmény ugyanis magasabb fenntartási költséggel és nagyobb zajjal járhatnak. Nő a motor fogyasztása, ami meg nem kedvez a pénztárcánknak.
Mire is fogom használni?
Döntsük el, hogy kb. mire fogjuk használni a hajónkat és vele együtt a motorunkat. Szintén a teljesítmény kiválasztását befolyásolja a használat. Csak a kikötőbe be- és kiálláshoz, a horgászhely megközelítéséhez vagy az egész Tisza behajózásához keresünk motort.
Milyen hosszú legyen a hajtószár (trieb) hossza?
A válasz egyszerű: "A motor felhelyezése után az antikavitációs szárny és a fartükör legalsó pontja közötti távolság 25-50 mm között legyen." Ennyi. :) De most kicsit érthetőbben: A propeller feletti "kis szárny" legyen 25-50mm távolságra a hajófenéktől (kb.) Ha túl hosszú a trieb, akkor a hajónk siklása nehézkessé válik, ezáltal a fogyasztaásunk is megnő. Ha hajócsavar kilóg a vízből (túl rövid a trieb), akkor a levegőt fog kapni a propeller, nem tudja leadni a megfelelő teljesítményt, és még a hűtéstől is megfosztjuk (mivel kint van a vízből).
Yamaha, Honda, Mercury, stb...
Mindenkinek megvan a maga kedvence, ettől szerintünk ne is térjen el. Érdemes azonban a csere alkalmával megkérdezni barátokat, ismerősöket, mit javasolnak, mik a tapasztalataik. Ha valaki vált, és nem jön be az új márka, akkor sokkal dühösebb lesz saját magára...
Újat vagy használtat?
Ezt mindenki maga dönti el, vagy a pénztárácája. Manapság már hozzá lehet jutni jó állapotú és kifogástalan műszaki állapotú motorokhoz. Több kereskedő is a használt motorokat csak felújítás után értékesíti tovább. Ennek ellenére érdemes körbenézni az új motorok piacán is. Egyrészt ebben az esetben mégiscsak mi leszünk az első használói a gépnek, másrészt ezek a motorok biztos forrásból származnak.
Javasoljuk, hogy senki se vásároljon olyan motort, amelynek eredete képlékeny, és az eladó nem hajlandó papírt írni az adás-vételről.
Ezek a mi személyes gondolataink a hajómotor vagy csónakmotor kiválasztásával kapcsolatban.
Javasoljuk, hogy minden esetben forduljanak szakemberhez a témában, akik örömmel állnak az Önök rendelkezésére.
csonakmotor.hu